lørdag 30. oktober 2010

Videre arbeid på egen skole?

Den siste uka har jeg lest mer Krumsvik, samt endel på nett, blant annet It's Learning samt mine medstudenters blogger. Har så mange dyktige medstudenter- har veldig lyst til å vise flere av blogginnleggene for mine kollegaer! Må samtidig si at jeg har flere kollegaer som kan MASSE interessant- som for eksempel hun som løste matematikkstykker, ikke på tavla men på eget kjøkkenbord, filmet det og la disse steg-for-steg instruksjonene ut på It's Learning, tilgjengelig for sine elever: spennende! Vil gjerne være med og prøve å videreformidle noe av alt det spennende jeg selv har fått lære/høre om i dette studiet:-)Og har stor tro på at det er lurt å bruke tid til å snakke om det som går bra, både på egen skole og andre steder!

Samtidig ser jeg nødvendigheten av å jobbe strukturert og målrettet. Et utmerket utgangspunkt for videre arbeid med et nær sagt hvilket som helst område i skolen, må være en utførlig kartlegging av de faktiske forhold, sett opp mot signaliserte behov. I tilfellet digital kompetanse er behovet signalisert gjennom "bestemmelser fra oven", og det vil være viktig å ta med i betraktningen at for å klare å utvikle skolen i ønsket retning må man jobbe for å vise at skolen faktisk har et behov, samt motivere lærerne til å gjøre noe med det!

Jeg håper å få gehør på egen arbeidsplass for å gjennomføre en kartleggingsundersøkelse, "Skolementor", for å finne min skoles "digitale ståsted". "Skolementor er en ressurs for refleksjon og skoleutvikling som støtter skoleledere i arbeidet med digital kompetanse. Ved å bruke Skolementor kan skolens utviklingsplaner og strategier styrkes, for å sikre at skolen gir læring for fremtiden" (se http://www.itumentor.no/itumentor/Login.aspx). Dette er et kartleggingsredskap laget spesielt for dette formålet! ITU, forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanningen, står bak undersøkelsen.

- Og se så, nå har jeg jammen lært meg å legge inn koblinger i bloggteksten også!

3 kommentarer:

  1. Er det ikke moro å plutselig oppdage at man har gjort noe man egentlig trodde man kunne? Den koblinga skal jeg se nærmere på også. Ha en flott dag
    Mvh Bjørg

    SvarSlett
  2. Hei, Sissel!
    Så flott at du ser at du har lærere som kan masse. Hils matematikklæreren din fra meg og si at jeg ble kjempeglad for å lese hvordan hun tilrettela for sine elever i ITL!
    Jeg tror at denne læreren, og sikkert flere av dine også, kan være gode å ha når dere finner ut at dere har et behov for å øke den digitale kompetansen - erfaringsdeling blant kollegaer er gull verdt i skolen!
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Skal du motivere lærere til å gjøre ting de ikke har gjort før, må du først støtte dem på at det de alltid har gjort, er verdifullt og viktig. Paradoksalt kanskje, men riktig likevel tror jeg. Trygge lærere tåler en trøkk (!!!).

    Fint at du har oppdaget mentor'n som refleksjonsverktøy. leste nettopp en forskningsrapport fra England som viser at bruken av den engelsek versjonen (som har vært omfattende!), har ført til konkrete endringer på et stort flertall av de skolene som har brukt den. Legger ut rapporten så snart jeg kommer meg på et bredere band.

    SvarSlett