tirsdag 19. oktober 2010

Kan ikke- vil ikke?

Flere har hevdet at en av de største barrierene mot bruk av datamaskiner i skolen har vært- og er- lærernes motstand. En ideologisk begrunnelse for en slik motstand har vært at den teknologiske utviklingen truer med å "kolonisere" vår kultur, og at skolen kan defineres som en "motkultur" og en forkjemper for kulturarven, gjennom å motsette seg denne utviklingen. Undersøkelser viser imidlertid at den sterkeste motstanden kan begrunnes med at lærerne føler at de mister kontrollen med hva som skjer i klasserommet, og at læringssituasjonene blir uoverskuelige og kaotiske, når elevene jobber med ulike IKT-prosjekt (Erstad 2001, fra Bergem, Trygve (red) "Slipp elevene løs!"). Internasjonale undersøkelser viser videre at lærernes digitale kompetanse er en nødvendig forutsetning for at IKT skal nyttes i opplæringen (Program for digital kompetanse, ITU, 2003). Det synes altså å være et sterkt behov for kompetanseheving blant lærerne, samt utprøving av læringsformer som vil kreves dersom bruk av digitale verktøy skal bli en integrert del av den daglige opplæringen i den norske skole. Men den største utfordringen vil på mange skoler være å få i gang en målrettet arbeidsprosess for å endre lærernes holdninger, og å få lærerne til å se hvilke muligheter som ligger i den nye teknologien.

Avsnittet over er tatt fra en oppgave jeg skrev i 2006, men jeg synes den har gyldighet så det holder også idag, i hvertfall for flere av de skolene jeg har jobbet på (ikke mindre enn 6 forskjellige). Viktige stikkord for å få ønsket endring: kompetanseheving og holdningsendring!

2 kommentarer:

  1. Hei Sissel
    Det med holdningsendring er viktig. I tillegg må ledelsen stille krav til lærerne i form av at de skal prøve ut ulike verktøy. For å få dem på banen kan det i tillegg være viktig at de får støtte i gjennomføringa fra noen som kanskje er mer kompetent enn dem selv. Vi snakker da kanskje om organisatoriske tilpasninger som igjen kan føre til nødvendig kompetanseheving

    SvarSlett
  2. Tror kompetanse er viktig. På egen skole bruker vi de kompetente til å kurse de mindre kompetente. Svært positive tilbakemelding på det.

    SvarSlett