lørdag 23. oktober 2010

Veiskille? Refleksjoner over egne holdninger og viktigheten av holdningsskapende arbeid

I går kveld satt jeg med med dataen og tenkte at jeg skulle skrive et innlegg... Men endte med å bla gjennom og kommentere den ene bloggen etter den andre, til mine medstudenter! Det samme igjen tidligere i kveld... Du verden, så mye kunnskap alle sitter med- og hvor kan det føre oss, sammen, når vi operere i et slik "blogg-fellesskap"? Dette må da ha lærings- og overføringsverdi i massevis for oss som arbeider i skoleverket!!

Til nå har jeg i blogginnleggene mine fokusert endel på HVORFOR.. og HVORDAN overbevise teknofobene? Vi kommer ikke langt på skolen vår, dersom ikke lærerne selv føler at de trenger og/eller ønsker å sette i gang med noe, det være seg digitale arbeidsmåter eller annet som pålegges "ovenfra". En av de viktigste oppgavene vi som skoleledere har, må være å legge til rette for erfaringsutveksling og KOMMUNIKASJON!!

Igår kikket jeg bl.a. på videoene Eva Rekkedal har lagt ut i sin blogg "Skolelederspire", og ble kjempeinteressert i å finne ut mer om bl.a. WIKI, som er nytt for meg (samt HVORDAN har hun klart å lage slike videoer selv?!). Jeg er ikke så veldig digitalt kompetent selv, men føler at jeg de siste dagene har nådd et veiskille, kanskje ikke så mye når det gjelder min egen digitale kompetanse, men mer hva min egen nysgjerrighet, lærelyst og interesse angår. Hva har gjort dette, og hvordan kan jeg som skoleleder tilrettelegge for at også andre kan få den samme opplevelsen? Dersom vi på vår skole kan klare å vekke større nysgjerrighet og interesse hos størstedelen av lærerne (de som da ikke allerede er forh.vis digitalt kompetente): vil da mye være gjort, i forhold til at det da kan "presse seg fram" et behov for en utvikling- et utviklingsarbeid- les: "bottom-up"?

7 kommentarer:

  1. Det er jeg helt enig med deg i. Det er viktig å gjøre folk nysgjerrige. Jeg lurer på, hvordan bruker dere lærernes "bundet - tid"? Jeg blir så imponert over hva det ser ut som enkelte klarer i denne tiden. I hverdagen føler jeg ikke vi klarer utnytte denne godt nok. Særlig for lærere med deltid, de må prioritere hva de er med på.

    SvarSlett
  2. Dette kunne eg ha skreve sjølv.Eg er så enig med deg. Har vel aldri lest og lært så mye under et studie som dette. Den tekniske kompetansen min har utvida seg betraktelig. Samtidig har denne ikkje linære lesinga vore ei stor utfordring. Eg har hoppa frå digital dannelse til hvordan lage ein Wiki. Blogginga har vore spennande og utfordrane. På min eigen arbeidplass har eg hatt IKT på arenaen ved 2 samrådingsmøte.Fantastisk nyttig og vi lærte av kvarandre. Eg har tatt opp den kommunale satsinga på IKT med skulesjef. Min neste utfordring blir å få alt dette ned på eit refleksjonsnotat.

    SvarSlett
  3. "En av de viktigste oppgavene vi som skoleledere har, må være å legge til rette for erfaringsutveksling og KOMMUNIKASJON!!"

    Ta gjerne turen til vår blogg og les om kva skulen vår har erfart sidan oppstart i 2005.

    SvarSlett
  4. Takk for et inspirert og inspirerende innlegg, Sissel. Det legitimerer (for meg) vårt pedagogiske eksperiment. Jeg er heller ikke "så veldig digitalt kompetent" - i forhold til alle "de andre". Jeg blir oppriktig glad når du antyder at vi sammen har klart å legge til rette slik at du har nådd et veiskille mht.
    "min egen nysgjerrighet, lærelyst og interesse angår". Så skriver du: "hvordan kan jeg som skoleleder tilrettelegge for at også andre kan få den samme opplevelsen?"

    Hva med å få dem i gang som brukere av Del&Bruk? Eller ved å starte ei nettverksgruppe på FAcebook? Har også mange ganger tenkt på hvordan vi burde bygge og ivareta mer permanente nettverk blant dere som tar masterstudiet. Så lang har det blitt med tanken og travelheten som trekker i andre retninger.

    Kanskje du skulle inngå en allianse med de meste nysgjerrige på skolen din og starte et bloggeprosjekt for elevene, der dere utfordrer dem til å lage en egen temablogg, knyttet til læreplanmål, men operasjonalisert innenfor et av elevenes interesseområder, som dere utfordrer dem til å utforske, og dele med andre? Slikt må da kunne gjøres innenfor mange fagområder, på ulike trinn? Og det krever ikke all verdens digital kompetanse av lærerne. Bare litt nysgjerrighet og vilje til å prøve noe nytt.

    SvarSlett
  5. Jeg leste nylig artikkelen til Cuban i kompendiet der han skriver pessimistisk/realistisk (?) om hvordan datamaskinens inntog i skolen overraskende nok ikke har ført til grunnleggende strukturelle endringer i måten undervisning foregår på. Selv om artikkelen er fra 2001 og det definitivt har skjedd positive ting siden den gang, tror jeg hans hovedinnvending fortsatt holder om at årsaken til at skolen ikke har lykkes er at vi overvurderer hva pc’er kan utrette samtidig som vi ikke er villige til å foreta de nødvendige grunnleggende endringer i skolens og undervisningens struktur for å få fullt utbytte av digitale medier.
    Vet ikke hvilke muligheter du har på din skole, for min egen del befinner jeg meg litt på utsiden av actionfeltet for tiden p.g.a. permisjon. Men i artikkelen skisserer faktisk Cuban en "oppskrift" på hva han mener må til, også for hvordan en skal få lærere med på laget.

    SvarSlett
  6. Hei Sissel.
    Så flott ett innlegg du har skrevet! Det var virkelig givende å lese innlegget og refleskjonene du gjør deg, og like givende å lese de flotte kommentarene du har fått fra medstudenter og veileder:-)
    Jeg er så enig i forhold til det med å møte et veiskille. Modulen her har vært spennende og lærerik også for meg. Jeg føler meg vel ikke helt digitalt ukompetent, men er likevel ikke veldig aktiv i forhold alle mulige nettsteder. Takket være mange av dere medstudenter har jeg gjennom studiet sett og lært masse nytt og kjenner nå stor motivasjon i forhold til å vise lærerne mine hvilke uutnyttede muligheter de har. Hva vil vel ikke en blogg kunne gjøre for elevene i et læringsarbeid? De vil vel kjenne den samme spenningen i dette som vi gjør hver gang vi sjekker bloggen, eller legger ut ett nytt innlegg:-)

    SvarSlett
  7. Hei Sissel!!
    Flott innlegg, der du peker på tema som er senrale i forhold til å utvikle digitaldannelse på en arbeidsplass. Innlegget ditt oser av pågangsmot og framtids tro. Bildet jeg fikk var at nå hadde du brettet opp armene. Stå på!!!!!

    SvarSlett