tirsdag 9. november 2010

Å starte en prosess på egen skole..

I denne bloggen har jeg drøftet for meg selv- og omverdenen- mange gode grunner til å ta et tak for å skape endring i retning av en mer digitalt kompetent skole. Men hver gang jeg prøver å koble dette opp mot erfaringer fra min egen arbeidsplass, blir jeg stående fast, og ender opp med ikke å legge ut noe om egen arbeidsplass, av frykt for å si for mye om noe eller noen som kanskje ikke burde omtales offentlig, i en åpen blogg. I innspurten av studieemnet "IKT i administrasjon, pedagogikk og utvikling" vil jeg allikevel våge meg på å komme med noen betraktninger som jeg anser relevante for min egen arbeidsplass.

Jeg har gjort et par utspill på arbeidsplassen, blant annet for å få kollegaer til å lese og kommentere bloggen min, for å tipse om gode nettsider (har begynt å legge ved en lenke eller to, hver gang jeg sender ut møtereferat), jeg har fått tak i og lest skolens IKT-plan (fra 2008), har presentert ITU-mentor for rektor, IT-ansvarlig og plangruppa (skal jobbe videre med denne senere), og vi har organisert erfaringsutveksling i kollegiet. Dessuten har jeg registrert at alle lærerne har egne, bærbare pc'er, maskintettheten blant elevene er brukbar, vi har et smartboard som brukes flittig, og i disse dager har vi omsider fått trådløs nettilknytning over hele skolen!

Når jeg idag har sett over mye av teorien jeg har satt meg inn i i forbindelse med dette studiet, konkluderer jeg med at dersom vi på skolen ønsker å utvikle oss videre på dette området, bør vi sette i gang en prosess med å utarbeide visjon, plan og mål for vår egen skole: hva vil vi med teknologien? Hva trenger vi for å få det til? Hvilke "verktøy" bruker vi for å få prosessen i gang? "Det er et lederansvar å sørge for at diskusjonen om pedagogisk plattform for bruk av teknologi reises på skolen" (K.A.Halvorsen, fra foredrag/ppp "Når forandringens vind blåser").

I stedet for å gå nærmere inn på egen skole og kollegaer, vil jeg vise til en annen av vår veileders forelesninger (K.A.Halvorsen, "Lederutfordringer når skolen digitaliseres"). Her har han beskrevet "endringshæren" i skolen, som gjerne består av ulike mennesketyper:
- Ildsjelene (nb: de trenger tilførsel av ny energi!)
- De betenkte (som har prøvd det meste)
- De trøtte ("Tror ikke jeg passer i skolen lengre...")
- De fagbevisste ("..og når skal vi få tid til å arbeide med faget!?)
- De likegyldige ("BOHICA-hyklerne"; Bend Over Here It Comes Again!)
- Eksperten (som alltid har gjort det "slik"!)

Ansatte kan "slå tilbake" ved dårlig tilpasning av prosessen, for eksempel ved å trekke seg unna fysisk eller psykisk, ved å gjøre motstand (sabotasje), ved å klatre i hierarkiet eller ved å danne motstandsgrupper (Argyris). Motstand kan møtes ved å identifisere og forsøke å gjøre noe med barrierene for videre arbeid (psykologiske-, praktiske-, makt-, verdibarrierer?),og ved at motstanden legaliseres. "Motstanderne" er dine beste "venner", foreslår Halvorsen i presentasjonen sin. Jeg tror det er mye i dette- konflikter må man regne med oppstår på alle nivå i alle organisasjoner, og det er viktig å ha et positivt syn på konflikter: "Konflikt er kilde til personlig og sosial endring, kreativitet og nytenkning" (fra Halvorsens presentasjon). Det er viktig at ledelsen i forkant av en prosess gjør seg opp en mening om hvem som kan tenkes å gjøre motstand mot endring, hvorfor og hvor sterkt? Dernest bør man søke å bygge relasjoner, på og utenfor skolen- "get the right people on board!" (Fullan).  

Engasjerte lærere er gode lærere... Og min arbeidsplass har MANGE lærere som er veldig engasjerte! Jeg gleder meg til å jobbe videre sammen med dem, og håper at vi i fellesskap kan klare å skape et engasjement for videre arbeid med bruk av IKT i opplæringen:-)

4 kommentarer:

  1. Å ha med seg mellomlederne er viktig.

    "Get the right people on board" - det er lett hvis man kan velge de selv, hvis ikke så er det desto viktigere å være til stede og styre samtalene slik at de er relevante for utviklingen av organisasjonen.

    SvarSlett
  2. Eg veit at denne modulen har gitt meg tryggleik og kompetanse til å starte med kompetanseheving på eigen skule. Det har og gitt meg tryggleik i å utfordre skuleeier med henhold til satsingsområda innanfor IKT. Eg ser kor og mykje oftare kvifor skoen trykker. Og eg tør å gjere noke med det...men å skrive om interne problem på eigen skule, kan ha motsatt effekt, så det har heller ikkje eg gjort i bloggen min. Utan om det siste innlegget om planleggingsdagen som eg trur eg ganske nøytralt og eit resultat av eit godt stykke arbeid. Skryt til meg sjølv. :)) Eg har lagt ut litt info om LIKT på bloggen min.

    SvarSlett
  3. Helt riktig å være tilbakeholden med opplysninger om egen arbeidsplass i et så offentig medium som en blogg er. Men alt det positive som skjer...
    vi kjenner vel igjen noen fra eget kollegium, noen og hver, i den typologien som du gjengir fra mitt skriftstykke. Men man skal være forsiktig med å lage oss - dem konstelasjoner av "venner" og "fiender". Det finnes teknikker for å legitimere motstand og motforestillinger for å gjøre dem synlige og mulige å forholde seg til. Ikke så dumt når man kommer trekkende med "nyheter" som folk egentlig ikke har skjønt at de trenger.

    SvarSlett
  4. jeg tror det ligger større potensialer til konstruktivitet og utvikling i ethvert kollegium enn det man ved første og andre blikk kan få inntrykk av. jeg tror det handler om noe så enkelt og noe så vanskelig som kommunikasjon, enig med mixmaster. min erfaring er at svært mange i skolen, nå snakker jeg alle nivåer, overraskende nok ikke behersker eller har nok kunnskap om gode kommunikasjonsteknikker. igjen tror jeg at ledere har en viktig oppgave i å gå foran med et godt eksempel.

    SvarSlett